Åka som au pair

Ja ni hörde rätt! Jag ska åka till Australien och jobba som au pair! Jag har själv inte riktigt tagit in att jag ska åka, så det kommer väl komma som en chock någon dag före haha. Nämen jag ser så otroligt mycket framemot detta, det ska bli såsåså kul!
 
Redan i högstadiet hade jag au pairandet i tankarna. Det verkade bara så häftigt och kul! Och uppenbarligen tycker jag det ännu idag. Därav mitt beslut - Jag ska åka som au pair, that's it.
I oktober-november började jag söka efter familj på riktigt. Före det hade jag kollat runt på olika sidor, vilka som var pålitliga och vilka som passade mig. Australien var min första tanke på land som jag ville åka till, sen började jag fundera på England också men det blev inget av det. Det fanns en vilja att åka till USA men eftersom man måste vara där minst ett år skulle det inte passa mig för att jag vill hinna hem till inträdesförhör och dyl. till 2016. Så Australien blev det tillslut och det känns OTROLIGT BRA!
 
Jag fann min fina familj på Aupaurworld.com. Mycket smidig och enkel sida att söka familj och "matcha" med andra passande familjer. Man fyller alltså i en profil med text om sig själv och lite bilder (om man vill), så kan familjer läsa om en och om de är intresserade skicka ett meddelande på sidan. Svårare än så är det inte. Vill man åka till USA till exempel måste man gå via en organisation och då blir det lite mer invecklat.
 
Min familj består av mamma från Finland, pappa från Australien, en dotter och en son. Denna familj kändes väldigt bra från första början. Vi skickade några meddelanden på hemsidan sen bytte vi epost-adresser och skypenamn. Ganska snabbt bestämde vi en tid för att skypea och efter samtalet kändes det som om denna familj var rätt för mig (även om det var den första familjen jag skypeade med). Läste om att man inte ska välja första bästa men i mitt fall kändes min första familj som den bästa! 
Jag hade kontakt med några andra familjer också men i slutet av februari bestämde jag mig för att ändå välja familj nr.1. 
Så, allt är egentligen klappat och klart, förutom visumet som jag ännu ska fixa. Den 9 juni lyfter flyget från Helsingfors och jag flyttar till Melbourne! Alltså hur konstigt egentligen?? Jag ska flytta, så långt bort jag bara kommer hemifrån ungefär?!
 
Känner mest att detta kommer bli mitt livs äventyr och jag är sjukt taggad!
Är självklart beredd på jobbiga dagar och hemlängtekänslor men det ska jag klara av.
 
Jag kommer hålla bloggen uppdaterad kring mitt liv som au pair i Australien och har en tanke om att också börja vlogga nu som då. Yippie! 
 
2 kommentarer
Evelina

Åhh vad kul! Hur länge stannar du i Australien?

Svar: Jadå :D I ca. 10 månader :)
Linnéa K.

Arnisa

Hej! Vad kul att du ska åka till Australien!

Jag går mitt andra år på gymnasiet och jag har funderat på att bli aupair i Australien sedan högstadiet men nu har jag nog bestämt mig att den är något jag verkligen vill.
Hur blir summan för att ta sig dit, visum och allt det? / Arnisa

Svar: Hej!Min flygbiljett kostade ca 600€ (åkte i juni, vinter i Australien, därav ett billigt pris för att det inte är populärt att resa dit under den tiden)
Working holiday visumet (subclass417) kostade runt 400€ om jag minns rätt
Sen var det väl inte mycket mer än det som kostar för att ta sig dit :)
Kul att du ska åka! VERKLIGEN värt det om man hittar en familj som man tycker verkar bra!
Linnéa K.