Tasmania

Egentligen hade vi inte planerat att åka till Tasmanien till först. Men efter att ha fått tips om att Tasmanien är ett måste och att vi som gillar berg definitivt kommer tycka om det, blev det att ändra planerna i sista stund och boka in några dagar i Tasmanien. Och det kom att bli en fyra fantastiska dagar i på lilla ön Tasmanien. Otroligt vacker och orörd natur. Ön består största delar av nationalparker med berg och dalar. Djurlivet var ju också väldigt livligt, speciellt på nätterna. Sorligt nog såg vi väl mer "roadkills" än levande djur. Vi tog oss iallafall från Launceston i norr till Hobart i södra Tasmanien utan att köra på något, phew.
Tänkte bjuda på några godbitar från Tassamannen.
När vi landade i Launceston söndag förmiddag bar det direkt av mot Cradle mountain, även om vädret inte riktgt var på vår sida och det redan började bli sent att åka ca 2,5h. Efter drygt en halvtimmes körande kom vi på att vi inte ätit frukost ännu och vi insåg att vi inte heller skulle få tag på någon om vi åkte längre. Så, det blev att svänga på ratten och köra tillbaka till närmsta matbutik. Detta onödiga vimsande tog oss förstås extra tid och vi kom till Cradle mountain rätt sent. Eftersom Cradle mountain är en stor nationalpark fick snabbt välja vilken hiking rutt vi ville ta och det blev att vandra runt "Dove Lake" vilket var helt fantastisk. Även om det duggade och var lite dimmigt var det vackert.
Vi tog en rask promenad runt Dove Lake. Sen hoppade vi i bilen igen för att köra tillbaka till Launceston där vi hade bokat rum på ett backpackers hostel. Om vi hade vetat hur mycket längre det skulle ta att köra i mörker (ca 25km/h för att undvika att köra på någon varelse) skulle vi nog bokat en natt i national parken istället.
Nästa morgon bar det av tidigt. Mot östkusten av Tasmanien bar det, just för att få njuta av kusten och havet.
Next stop: Wineglass Bay. Det blev en jätte fin och varm dag. En hike up mot toppen till Wineglass bay lookout, för att sen kunna vandra ner till Wineglass bay. Så det blev att gå upp för berget två gånger och ner 2 gånger. Bra workout med fantastiskvyer!
Nästa dag bar det av mot Bruny island som är en ö söder om Hobart.
Vi åkte först till South Bruny lighthouse. Jag säger det hela tiden men, otroligt VACKERT! Bilderna gör ingen rättvisa. På vägen tillbaka upp mot norr stoppade vi bland annat vid en häftig stenstrand och vid den kända nacken,  "The neck" som vi främst kom hit för att besöka. Denna smala nacke delar södra och norra Bruny från varandra.
Till sist bjuder jag på en bild av teamet systrarna Tyghufvud. GÖTT!
Bilder från resten av destinationerna kommer nog också.