Var är de andra flaggorna?

Det händer mycket just nu, bortsett från min vardag där det också händer mycket. Ja vad ska man säga. Tankarna kring det brutala som händer i världen och det som håller på att hända snurrar, konstant.
Diskussioner och funderingar håller sig högt uppe bland samtalsämnen mellan vänner och familjen. Det går liksom inte att stänga ut och blunda. Det som händer just nu i världen är ju rent utsagt helt förjävligt; och tanken om vad som händer näst kan man bara inte undvika.
Mina tankar går till de som omkommit, skadats och också de som upplevt dessa tragedier. ♥ 
 
Har försökt låta bli att ta upp detta men kan jag inte motstå.
Det är otroligt fint hur människorna visar empati genom fredsdemonstrationer, tändna ljus, tysta minuter och böner för de som drabbats i Paris. Människorna bryr sig verkligen! - Men är det möjligtvis för att Paris ligger i Europa och i Europa bor ju vi själva också, vilket innebär att det är väldigt nära oss? Är det en tragedi nära oss som krävs för att vi skall reagera och engagera oss som vi nu gör? Enligt medierna tydligen. Det känns lite fel i mitt hjärta..
 
Vad hände med jämlikheten mellan folkslagen? Denna händelse är ju trots allt inte något nytt. Terrordåd sker oftare än vad vi får veta om. Medierna väljer helt enkelt ut vad de vill och tycker att vi borde veta om. Det är så otroligt sorligt och fel. Att en händelse kan få stora uppståndelser, engagemang och människor att publicera franska flaggor på sin facebookprofilbild för att visa medlidande medan andra nästan helt "identiska" händelser kanske får en liten notis - som ingen märker av. Vad är det frågan om? Vad är det som händer?.
 
Det är jätte fint hur människor bryr sig och vill visa sitt medlidande känns det så fel att bara nämna Paris. Det är inte bara i Paris det händer. Det hände i Libanon, i Ankara, det händer i Syrien och på många många fler ställen.. Men vi får bara veta om det som anses komma att beröra oss.
 
Jag förstår dock att vi som bor i Europa känner rädsla för när något händer såpass geografiskt nära. Men varför är det bara händelserna som sker i Europa som får global synlighet och uppmärksamhet. 
Alla drabbade, alla offer, ALLA är lika mycket värda. Alla borde få lika mycket mängd av empati och uppmärksamhet. Inte konstigt att personerna i länderna som medierna inte bryr sig om särskillt mycket känner sig nedvärderade. Mycket tragiskt detta också. 
Detta handlar ju trots allt också om jämlikhet. Det som vi tror vi kämpar för så mycket.
 
Jag valde medvetet att inte lägga Franska flaggan som filter över min profilbild på facebook.Menar inte att jag inte känner medlidande, för det gör jag! Inget elakt heller emot er som har flaggan!! Mycket fint syfte av Facebook, likaså youtube...
 
Men var är de andra flaggorna? 
 
 
0 kommentarer