Det är din egen kropp

Länge har jag haft komplex över min längd. Att gå i lågstadiet och ständigt tvingas stå nästan längst bak i kön när det gällde längdordning var inte kul. Det var inte kul att vara lång. Det fanns inget fint med att vara lång. Jag ville vara kort och söt som de andra tjejerna. Men efter alla dessa år har jag väl nog lärt mig acceptera, lärt  mig acceptera att det är den här kroppen jag är född i och måste leva i hela livet ut. Man är tvungen att lära sig tycka om sig själv, sin egen kropp, sina egna skönhetsfel. Men känner fortfarande att jag inte kan/vill gå i klackar, blir huvudet längre än mina vänner.
 
 De långa vill vara korta och de korta avgudar de långa. ''För om man är lång kan man bli modell'' har jag hört många gånger. Det är synd att det är på det viset. Varför ska modeller vara långa? Varför går det inte med vilken längd som helst? Jag tycker det är så himla patetiskt. De korta tjejerna som verkligen drömmer om att bli modell kan inte bli det? Dessa tjejer förstår knappt hur man som lång kan säga nej till modellandet. Det är bara nej.
 
Jag menar, vi tjejer (och killar) är ju hur olika som helst. Alla är olika, men modellerna skall alla ha samma mått. Jag ser ingen alls poäng i det. Det är inte verkligheten. Jag tror alla skulle känna sig mycket mer självsäkra i sin kropp om modellerna inte skulle vara sådär pinnsmala och långa.Tänk om modellerna fick vara olika, lite mer mulliga, lite mer raka, kurviga, spinkiga, korta, långa..o.s.v. Om det skulle finnas lite av varje. Då skulle alla kunna identifiera sig med modellerna. Men när alla dessa modeller skall ha ett speciellt mått och se speciella ut är det svårt för vi människor runt omkring att identifiera oss med dem. Det är då vi börjar söka (och hitta) fel på oss själva, det är då vi börjar hata våra egna kroppar och känna oss obekväma. Det är kanske där komplexen uppstår.
 
Om en modell agentur skulle komma ut med en drös olik-formade människor skulle de slå igenom riktigt rejält. Det tror jag. Men... någon gång lär det väl ändras, Marylin Monroe var ju inte i formaten modellerna är nuförtiden. Så vi får hoppas på en förändring inom modevärlden inom snar framtid.
 
Var stolt över din kropp!
 
 
 
1 kommentar
Felicia

jätte bra text, som tyvärr e väldit sann. Men du ska va stolt uvi längden, ja tycker du e superfin! :)